Welcome to Cahaya Nur Official Blog. Terima Kasih Kerana Sudi Mengunjungi Blog Ini

Sunday, November 4, 2012

it is about Life

Assalamualaikum !

Hello world.

=)

Hari ni, aku nak share sumthing yang aku rasa tak la penting sangat tapi aku rasa enjoy time menulis nie. Terdetik sejak dalam kereta tadi lagi.

Pheeewww~

Masa  brunch around 10 pagi, abah cakap nak pergi beli barang sikit kat tesco. So, automatik otak akan imagine nak pakai baju apa, seluar apa, tudung apa. Yes, typical teenage girl. Bagi aku, biarlah pemakaian tu tampak kemas, bersih dan yang penting sekali menutup aurat. I didn’t say that I am that Alim. Im not, but I am on my way to be the best muslimah. insyaAllah. Pernah aku baca Solusi, ayat dalam solusi tulih, “Bertudung tak semestinya menutup aurat, tapi menutup aurat wajib bertudung !”

Get it?

And I wish I will be true muslimah one fine day. insyaAllah.

=)

So, around 11.15 pagi macam pergi la tesco dekat area rumah saja. Sbb abah aku tak berapa sihat. Around 15 minit dah sampai kat tesco. Turun keta, naik atas, beli barang, melilau melilau, then pegi kaunter, bayar. Yup, DONE !

Then, abah cakap nak duduk kejap kat foodcourt kat dalam tesco tu. So, tugas aku adalah driver trolley and pembeli air. Aku minum the ais yang harganya RM1.40 dan the tarik yang harganya RM1.20. I am not going to tell u that u should go and buy this drink. HAHA. Not about that.

Meja yang aku, abah and mak duduk bersebelahan dengan sepasang couple. Boyfriendnya cukup sifat. Nway, kenapa aku cakap pasal sifat cukup ke tak nie? *sigh !*

And sama jugak dengan si girlfriend , cukup jugak sifat. I think, her age around 17/18 years old and her face quite familiar. And muka si BF pun quite familiar. Si GF with blonded hair, blusher, lipstick,eye liner, eye shadow, sng kata make up lah yer. Pphheeww. Teruja aku tgk pegi dating make up tebal mcm tu.
Or maybe sbb aku buta dalam segala alatan make up sampaikan nak pakai eyeliner pun suruh ainaa pakaikan dekat aku or kalau dlu sekali sekala suruh anis or cot. HEHE.. As a teenage girl, I really love to feel what make up is kannn~ jadi haruslah mencuba. Heee~ that’s y aku tak suka tengok org yang make up tebai. Lainlah kalau, she want to get married and want to look pretty in wedding fotoshoot. Yang tu blh jugak terima ye dak?

Back to le story.,

Ekhem.

As aku perati dari atas sampai la bawah penampilan si GF dan dibandingkan dgn aku. But yes, Im totally don’t know how to put make up on my face, juz bedak baby Johnson yang tepung, letak atas tgn dan tempek dekat muka, and myb put lipsbalm ke. Kalau dah malas sgt, letak lah yg asas. Tu pun kdg2 turun Hafa beli makanan pun, my face naked. Tak pakai apa2 pun. Entah la. Myb sbb malas dan entah la, bagi aku sapa nk tgk nk pegi beli makanan ? muka lapaq ja semua. Tapi bagi certain people they want to look fresh, ye la, nk pegi beli makanan la katakan. Muka mesti ceria. Ye dak ?

:P

And aku perati jugak si BF. *mmg keja aku memperatikan org!* HAHA.
Pakai t-shirt with jeans, rambut pendek, tak da rambut cacak. Simple ja and look familiar tu. Semua familiar bagi aku ye dak? Cuma aku tak ingt pernah tak jumpa. :) and when le BF look at me, he smiling and so do i. tak kan nak jelir lidah pulak kut. Dah org senyum. Kita pun senyum la balik. But, he’s not my type. He have average height mybe shorter than me. Kulit dia nak kata cerah tak, manis tu ada. Gigi dia, okay, tersusun but ada hitam sikit.

Okay, ada sesetgh kawan aku yang pelik sikit kenapa aku akan tgk gigi dulu. And aku pun tak tau. Maybe sbb aku dilahirkan ada ciri begitu ye dak. Im really sensitive with teeth. And Im really sensitive with mouth’s smell. I think, pretty teeth is one of precious accessory pada wajah. But then, aku tak cakap gigi aku lawa,putih sgt. Cuma aku rasa, jaga lah gigi anda tumpang ia sihat. Dun lose ur teeth at young age. :)

No offense okay ! ^^

So, aku tengok si BF and si GF. Dalam hati aku terdetik. Apakah ciri yang dikehendaki oleh seorang lelaki when he want to choose his wife ? I don’t believe that they will pick up an average girl.

“Lelaki yang baik untuk perempuan yang baik”

And vice versa .

Bagi perempuan seperti aku. Mmg la ada ciri-ciri yang kita nak ye dak ? Cuma Allah lebih tahu siapa yg terbaik untuk kita walaupun kita sukakan orang tu. Kalau ada jodoh tak kemana, kalau tak dak jodoh kita kena redha. Tapi redha itu lah yg susah diterima atas alasan cinta ! im not smart enough to tell or to be in love but I want to be love and in love with redha dari Allah. :)

And, aku rasa every single man walau sejahat mana pun mereka, mereka ttp nak seorang gadis yang alim , yang boleh dijadikan suri di hati, peneman sehidup semati dan ibu methali kepada anak-anaknya nnt. Betui tak kaum Adam sekalian?

*puitis gila baq hggg !

Aku bukan nak condem people yang jahat dgn yang baek cuma itulah pendapat aku. Ikhlas dari hati. Nescaya  seseorang yang baik, menjaga aurat dan kelakuannya, insyaAllah akan mendapat jodoh dari Allah. Yang paling terbaek. Amin.

Situasion kedua, aku dah drive trolley naek escalator and depan aku ada couple jugak. Chinese. I am quite surprise with them because kalau ikutkan jiwa perempuan pandang that husband, semua orang akan pandang tepi. Herrggh ! tapi si wifey, cantek, cun meletop, solit molit. Yes, Chinese. Aku suka tgk Chinese. They look matured enough. They didn’t show kemesraan depa kat tempat awam. Selalunya kaum muda lah kan yang tunjuk. HEHE. Tapi tidak bagi pasangan ini. Just holding in hand. Sweet ! and they stop at one shop sbb si wifey nk beli sumthing la kot.  Naseb baek depa ckp mandarin, kalau tak boleh curi2 dgr sbb depa duk gelak2 ja kan. Hihihi :P

Bila pergi kenduri kawen no matter what race it is, kalau si wifey cantek, maka si lelaki kurang sikit, tapi masih dipandang dengan penuh rasa kasih dan sayang oleh si isteri. They complete each other sbb setiap orang ada kelemahan. And that will make them happy ever after. Dan ada jugak lah pasangan yang both sama cantik sama padan kan. Tp most of couple yang kawen, macam tu lah yang aku tgk. Aku tengok okay.

:)

Bagi aku cukuplah sekadar sedap mata memandang. Kalau semua orang ada sama ja taste, pandang setiap org nmpak handsome, habis la, duk berebut sek0q tu ye dak ? sbb tu kdg2 bagi kita beliau tu tak manis, tp bg seseorng manis. Rambut sama hitam, tapi hati lain2. Jangan pandai2 nak mengutuk orang je lebih. Kebahagiaan milik masing2. Kita boleh tumpang hepi. Jangan pulak dengki dgn orang. Allah tu dah atur yg terbaek utk kita. Bersabarlah. :D

Then dah sampai tempat parking kereta.i park in OKU site because my father cant walk. Bukan lumpuh tapi tulang rapuh. Or penyakit dia Charkot ! aku pun tak tau eja betul ke x. that why my father have to use wheelchair to walk. Safer for him. :)

Tempat OKU tu pun ssh nak dapat sbb ‘ramai’ sgt yg OKU. Kadang-kadang aku tgk pemandu sihat walafiat, tak dak cacat mana2 or ketidakupaya beliau tidak dipaparkan ,tp ttp nak park dekat parking OKU. Aku rasa, beliau cacat otak kut ! #wwwooopppss ! sila terasa. :P

Then, dah sampai rumah akhirnya. Angkat barang, tukar baju and duduk kejap. Aku menghadap abah. Mama baca paper. Then, the old stories about my late grandfather diimbas kembali. I have lost him when I was 6 y-old. Arwah tok wan, tak ckp byk, alhamdullillah, solatnya dijaga and he has 7 children, 2 daripadanya meninggal dunia,so tinggal 5. My father anak kedua. Have two son and 3 daughters. I still remember that I was hiding behind my mother because im scared. Tak tau takut apa. But, I saw my sister which was 8 y-old tabor wangian dekat kain kafan. Yes, I remembered. And suddenly, I was crying when jenazah dibawa keluar rumah. I don’t know why I was crying that time but I am for sure that I felt lost. Really lost. Because, I couldn’t growing up infront of him. Its already 12 years arwah tok wan meninggal. Very long time. Setiap raya, kmi akan pergi melawat dan baca yassin. Kalau tok wan masih ada, dia dapat tgk anak2 and cucu2 dia yang berjaya. =)

Alhamdullillah.

Lastly, tak ada hidup yang tak dak cabaran. Allah sentiasa menguji hamba-hambanya sbb Dia tahu hambanya kuat ! =)

*scroll dari atas, eh eh, panjang pulak aku cakap*

==’

Till then.

Assalamualaikum.

:D

No comments: